السيد الطباطبائي
335
نقدهاى علامه طباطبائى بر علامه مجلسى ( حواشى بر بحار الانوار ) ( فارسى )
صوفيان از حضور عبارت « رؤية القلب » در احاديث ما يا « عين اليقين » در آيه ، سوء استفاده كرده و كهانت افرادى را با نام كشف و شهود ، و عنوان منحوس و مردود كهانت را به عنوان مقدسِ رؤية القلب ، به حساب مسلمانان گذاشتند و دين عقلى و علمى را با كهانت جاهلان آلوده كردند . اگر كهانت ارزش باشد ، كاهنان هندوئى ، بودائى ، سياه پوستان امريكائى ( مانند جان خووان ) ، يهودى و مسيحى ( مانند نوستر آداموس ) از هم اين كاهنان ما كه عارف نيز ناميده مى شوند ، در كهانت قوى تر و باصطلاح خودشان در كشف و شهود ، سر آمد ترند . اين كهانت بازى تحت عنوان عرفان ، هم مردم به ويژه طلبه هاى جوان را خرافى ، با روحيه غير عقلى ، غير علمى و بى چاره كرده بود كه با لطف خدا و با يارى تعداد اندكى از دوستان دانشمند ، توانستيم تا حدود زيادى جلو امواج دين برانداز آن را بگيريم . طوفان مواج خرافه گرائى كه دشمنان دين و مذهب ، دشمنان كشور و انقلاب از داخل و خارج در ترويج آن مى كوشيدند . و اينك براى اين كه تا حدودى اين طوفان ميكروب آگين فروكش كرده ، سخت خشمگين هستند . دشمن مى كوشيد توسط ايادى خودش حتى دست آويزى از زبان امام خمينى قدس سرّه ، به دست آورد ، در يكى از نوشته هايم سخن حجة الاسلام و المسلمين امام جمارانى را نقل كرده ام كه مى آمدند و از امام ( ره ) اخبار از غيب مى خواستند و امام در جواب شان مى فرمود : من براى اين گونه موضوعات « كور باطن » هستم « 1 » . دربار خودش عبارت « كور باطن » را به كار مى برد تا همگان را از اين طمع دربار خود ، مأيوس كند . و در همين محور بود آن چه مرحوم حجة الاسلام و المسلمين توسّلى در روز وفاتش در مجمع تشخيص از امام ( ره ) نقل كرد .
--> ( 1 ) - رجوع كنيد : سايت بينش نو ، بخش مقالات ، مقال « بحثى در توحيد » .