السيد ابن طاووس ( مترجم : م - ر )

247

ادب حضور ( فلاح السائل ) ( فارسى )

مبارك گردان ، و با رحمت خويش مرا به تمام آنچه كه از تو آرزو دارم نايل گردان ، و دوستى من و شادمانى از من را در دل مؤمنان ، و عهد و پيمانى در نزد خويش براى من قرار ده . 4 - از دعاهايى كه در تعقيب هر دو ركعت از نوافل ظهر خوانده مىشود اين دعاست ، كه آن را با صداى بلند مىخوانى : « ربّ ، صلّ على محمّد و آله ، و أجرنى من السّيّئات ، و استعملنى عملا بطاعتك ، و ارفع درجتى ، برحمتك ، يا اللَّه ، يا ربّ ، يا رحمان ، يا رحيم ، يا حنّان ، يا منّان ، يا ذا الجلال و الإكرام ، أسألك رضاك و جنّتك ، و أعوذ بك من نارك و سخطك ، أستجير باللَّه من النّار . » - پروردگارا ، بر محمّد و آل او درود فرست ، و مرا از گناهان و بديها در پناه خويش در آور ، و در عمل به طاعت خويش بكارم گير ، و منزلتم را به رحمت خويش رفيع گردان ، اى خدا ، اى پروردگار ، اى رحمان ، اى رحيم ، اى بسيار مهربان ، اى بسيار بخشنده ، اى صاحب بزرگى و بزرگوارى ، از تو خشنودى و بهشتت را خواهانم ، و از آتش جهنّم و ناخشنودىات به تو پناه مىبرم ، به خدا پناه مىبرم از آتش جهنّم . 5 - اينك روايتى مفصّل پيرامون دعاهايى كه در تعقيب هر دو ركعت از نافله‌هاى ظهر خوانده مىشود ، ذكر مىكنيم : عبد اللَّه بن حسن بن حسن به نقل از مادرش فاطمه ، دختر امام حسن عليها السّلام و او از پدر بزرگوارش حسن بن على - صلوات اللَّه عليهما - روايت مىكند : « رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله پيوسته اين دعا را بين دو ركعت از نماز نافلهء ظهر مىخواند : دعاى بعد از دو ركعت اوّل « اللّهمّ ، أنت أكرم مأتيّ ، و أكرم مزور ، و خير من طلب إليه الحاجات ، و أجود من أعطى ، و أرحم من استرحم ، و أرأف من عفى ، و أعزّ من اعتمد . اللّهمّ ، بى إليك فاقة ، و لى إليك حاجات ، و لك عندى طلبات من ذنوب أنا بها مرتهن ، و قد أوقرت ظهرى و أوبقتني ، و إن لا ترحمنى و تغفر لي ، أكن من الخاسرين . اللّهمّ ، اعتمدتك فيها تائبا إليك ، فصلّ على محمّد و آله ، و اغفر لي ذنوبى كلّها قديمها و