السيد ابن طاووس ( مترجم : م - ر )

242

ادب حضور ( فلاح السائل ) ( فارسى )

البتّه جايز است كه بر پنج يا سه يا حتّى يك بار بسنده نمايد . بعد با وقار و به آرامى سر از سجده برداشته و بر روى ران چپ خويش بنشيند ، به گونه‌اى كه پشت پاى چپش بر روى پاى راستش قرار بگيرد . آنگاه بگويد : « اللّهمّ اعف عنّى ، و اغفر لي ، و ارحمنى ، و اجبرنى [ يا : و أجرنى ] ، و اهدنى ، [ و ] إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ . » - خدايا ، از من در گذر ، و مورد مغفرت و رحمت خويش قرار ده ، و مرا بىنياز [ و يا : اصلاح ، و يا : پاداش عنايت ] فرما ، و هدايتم نماى ، كه من به آنچه برايم از خير و خوبى نازل فرموده‌اى ، نيازمندم . البتّه مىتواند دعاى ديگرى را بخواند . و هر گاه دعا را تمام كرد ، به صورتى كه ياد آور شديم دو دستش را همراه با گفتن تكبير بالا ببرد ، و براى انجام سجده پايين بيايد ، و دعا و ذكرى را كه مشروحا بيان نموديم گفته ، و بعد با وقار بنشيند ، سپس آنچه را كه محمّد بن يعقوب كلينى از امام صادق عليه السّلام روايت نموده ، بگويد . كه فرمود : « هر گاه خواستى پس از انجام يك ركعت بپاخيزى ، بر كف دستهاى خويش تكيه بده و بگو : « بحول اللَّه و قوّته أقوم و أقعد . » - به دگرگون كردن و نيرو و قدرت خداوند برمىخيزم و مىنشينم . كه علىّ عليه السّلام نيز چنين مىنمود . » « 1 » آنگاه نخست سورهء حمد و سپس سورهء قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ را آهسته بخواند ، و پس از فراغت از آنها به همان صورتى كه پيش از اين ياد آور شديم ، يعنى با ذلّت و عبوديّت و حضور خاطر و قلب و توجّه به اينكه در پيشگاه جلال معظّم الهى قرار دارد ، دو دستش را براى گفتن قنوت بالا ببرد . مستحبّ است كه در قنوت « كلمات فرج » را بخواند ، و ما آن را پيش از اين ( در بحث تلقين محتضر ) ذكر نموديم ، اينك نيز يادآور مىشويم تا براى جويندگان

--> ( 1 ) كافى ، ج 3 ، ص 338 ، روايت 10 .