خانبابا مشار
445
مؤلفين كتب چاپى فارسى و عربى از آغاز چاپ تاكنون ( فارسي )
پس از تكميل تحصيلات مقدماتى در عنفوان جوانى به تحصيل حكمت الهى پرداخته و شرح منظومه را نزد جهانگيرخان قشقائى و زبان انگليسى را نيز از آوانس از ارامنهء جلفا فراگرفت . در هفدهسالگى نزد پدرش بطهران آمده وارد دار الفنون شد و به تحصيل علوم جديده همت گماشت و بعدا وارد كلاس طب شد . در نوزدهسالگى براى تكميل تحصيلات بفرانسه رهسپار گرديد ولى در استانبول شمس الدّين بيك كه سالها سفير كبير عثمانى در ايران بود و با ملك المتكلمين دوستى داشت او را برفتن بيروت و ورود بدانشگاه آنجا تشويق نمود اين بود در بيروت به مدرسهء شبانروزى ( لائيك ) وارد شد و باخذ ديپلم ( باكالورآ ) نائل گرديد و سپس وارد دانشگاه طب شد پس از خاتمهء دورهء طب و رسيدن بمقام دكترى و بدست آوردن ديپلم ( اتا ) و نشان برگ خرما براى تكميل تحصيلات بپاريس رفت . در اواخر 1327 ق بايران بازگشت و از طرف صنيع الدوله به سمت استادى دانشكدهء طب انتخاب گرديد و مدت بيست و پنج سال استاد دانشگاه بود و سالها بعضويت شوراى عالى معارف منصوب بود