شير على خان لودى
155
تذكرهء مرآة الخيال ( فارسي )
بيننده از جادّهء اعتدال منحرف نباشد و بر طهارت خسبد و به وقت خواب پهلوى راست بر بستر نهد و اين دعا بخواند : اللّهمّ إنّى أعوذ بك من سوء الأحلام و أستجير بك من ملاعبة الشّيطان فى اليقظة و المنام . و بايد كه راستگوى باشد ، چه خواب دروغگو و شاعر طامع و منجّم را زيادت اعتبارى نباشد . و خوابى كه در اوّل بهار و اعتدال ليل و نهار بيند به صحّت اقرب بود ، اثرش زودتر پديد آيد . و خواب را در خلوت با معبّر گفتن و اوّل روز به تقرير درآوردن و بىزيادت و نقصان در ميان نهادن لازم داند ، و در حديث آمده : من كذب فى الرّؤيا كلّف يوم القيامة عقد شعره . و با كسى گويد كه دوست و عاقل و نيكخواه بود ، زيراكه معتبر تعبير اوست . و در روايات صحيح آمده كه زنى به جناب سرور انبيا آمده ، عرض كرد : يا رسول اللّه ، به خواب ديدم كه دختر زادم و ستون خانهام سنگ است . رسول ( ص ) فرمود : تو را پسرى شود ، شوهرت از سفر به سلامت بازآيد . پس همچنان واقع شد . بار ديگر زن مذكور همان خواب ديد و بيامد تا از جناب نبوّت مآب پرسد ، آن حضرت را در خانه نيافت و در حجرهء رسول ( ص ) با يكى از زنان تعبير پرسيد ، گفت : تو را دخترى شود و شوهرت بميرد . چون آن حضرت تشريف آورد ، زن از وى سؤال كرد . فرمود : اين خواب را از ديگرى پرسيدهاى ؟ گفت : بلى يا رسول اللّه . فرمود : تعبير همان باشد . و اگر كسى واقعهاى مكروه بيند ، بهتر آن است كه با هيچكس اظهار نكند و هرگاه بيدار شود ، از آن پهلو بگردد و آب از دهن بيندازد ، پس معوّذتين و آية الكرسى بخواند و بگويد : خيرا لنا و شرّا لأعدائنا ، و چون روز شود ، صدقه دهد و به دعا و عبادت كوشد تا حق - سبحانه - آن بلا از وى رفع گرداند . عنوان دوم ، در ديدن تجليّات ايزدى و روحانيّات انبيا و اوليا و ملوك و شياطين و حساب و بهشت و دوزخ و مانند آن - اگر شخصى به خواب بيند كه نور حق - جلّ و علا - بر وى تجلّى كرد ، كار او در دين و دنيا نيكو شود ، و در آن موضع كه اين خواب ديده ، عدل و انصاف و فراخى نعمت پديد آيد . و اگر مردى مقيم بيند كه حق با وى حساب مىكند ، شادى به وى رسد . و اگر مسافر بيند ، به سلامت و خوشدلى به خانه بازآيد . و اگر در خواب مناجات كند ، نام او در دين و دنيا بزرگ شود و نزديك ملوك مقرّب گردد ، قال اللّه تعالى : وَ قَرَّبْناهُ نَجِيًّا . و اگر بيند كه حق تعالى از وى اعراض كرد ، او را از گناه توبه بايد كرد و رضاى والدين بايد جست . و اگر فرشتگان مقرّب را تازهروى و فرحناك بيند ، شرف و منزلت يابد و طريق علم حقيقت بر وى منكشف گردد و از آفات ايمن باشد و از بيمارى شفا يابد و از غم و اندوه بيرون آيد . و اگر ترشروى و عبوس بيند ، معامله برعكس بود . و اگر بيند با ملائكه خصومت مىكند ، خصوصا با