الشيخ الصدوق ( مترجم : تهراني )

443

علل الشرايع ( فارسي )

است از اين كه همچون بتهاى تراشيده شده يا خدايان دروغى باشد و چون ابليس با دستياران و اعوانش در همين موضع ( درب بنى شيبه ) راه را بر حاجيان و زائران تنگ و سخت مىكنند وقتى صداى تكبير واردين را مىشنوند از وحشت و ترس جملگى آن جا را ترك كرده و فرار مىكنند و فرشتگان نيز آنها را تعقيب كرده تا جايى كه آنها در رود نيل مىافتند . عرض كردم : چرا براى صروره مستحب است داخل كعبه شود نه آنان كه قبلا به حج آمده بودند ؟ حضرت فرمودند : زيرا صروره را دعوت كرده‌اند كه به قصد بيت الله به آن جا رود و وى اين واجب را اداء مىكند پس لازم است داخل بيتى شود كه وى را به سوى آن خوانده‌اند تا در آن جا مورد اكرام واقع شود . عرض كردم : چرا تراشيدن سر بر صروره فقط واجب است نه آنان كه قبلا نيز حج نموده‌اند ؟ حضرت فرمودند : به خاطر اين كه وى با تراشيدن سر نشانه گذارده مىشود و معلوم مىگردد كه وى در امان مىباشد و شاهد بر اين گفتار فرموده حق تعالى است كه مىفرمايد : * ( لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ الله آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لا تَخافُونَ ) * ( البتّه شما مؤمنان اگر خدا بخواهد داخل مسجد الحرام مىشويد در حالى كه در امانيد ، سرهايتان را تراشيده و بدون ترس و هراسى ناخنهايتان را كوتاه نموده‌ايد ) . عرض كردم : چرا لگدمال كردن صروره زمين مشعر را واجب است ؟ حضرت فرمودند : تا بدين ترتيب مستحق شود قدم به وسط بهشت نهد . باب دويست و چهارم سرّ اين كه ايّام توقّف حاجىها در منى سه روز مىباشد حديث ( 1 ) پدرم و محمّد بن الحسن بن احمد بن وليد از سعد بن عبد الله ، از ابراهيم بن هاشم از محمّد بن ابى عمير از برخى از اصحابش از حضرت ابى عبد الله عليه السّلام ، راوى مىگويد : حضرت به من فرمودند : آيا مىدانى چرا ايام توقّف حاجىها در منى سه روز قرار