ملا محمد مهدي النراقي ( مترجم : مجتبوي )
340
جامع السعادات ( علم اخلاق اسلامى ) ( فارسي )
و مصافحه و معانقه . رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود : « أولى النّاس باللَّه و برسوله من بدأ بالسّلام » « سزاوارترين مردم به خدا و رسول او كسى است كه به سلام آغاز كند » . و امير مؤمنان عليه السّلام فرمود : « خشم مگيريد و بخل مورزيد ، بلند سلام كنيد ، و خوش سخن باشيد ، و شب هنگام كه مردم در خوابند نماز گزاريد تا به سلامت داخل بهشت شويد » . و امام باقر عليه السّلام فرمود : « انّ اللَّه يحبّ إفشاء السّلام » « خداوند بلند و آشكار سلام كردن را دوست دارد » . و فرمود : « من التّواضع أن تسلَّم على من لقيت » « از تواضع است كه به هر كه مىرسى سلام كنى » . و امام صادق عليه السّلام فرمود : « تصافحوا فإنّها تذهب بالسّخيمة » « مصافحه كنيد كه مصافحه كينه را مىبرد » . و فرمود : « مصافحه كردن با مؤمن از مصافحه كردن با ملائكه برتر است » . و امام باقر عليه السّلام فرمود : « وقتى مؤمنان به هم برخورند و مصافحه كنند ، خداى تعالى دست خود را ميان دستهاى آنان مىگذارد ، و به آن كه رفيقش را بيشتر دوست دارد رو مىكند . و چون خداى متعال به هر دو رو كند ( كه يكديگر را به يك اندازه دوست دارند ) گناهانشان مانند برگ درخت مىريزد » . و پيغمبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله و سلَّم فرمود : « إذا لقى أحدكم أخاه فليسلَّم عليه و ليصافحه ، فإنّ اللَّه تعالى اكرم بذلك الملائكة ، فاصنعوا صنع الملائكة » « چون يكى از شما برادر خود را ملاقات كند بايد به او سلام كند و با او دست بدهد ، كه خداى تعالى فرشتگان را بدين كار گرامى داشته ، پس شما نيز كار فرشتگان كنيد » . و امام صادق عليه السّلام فرمود : « وقتى مؤمنان يكديگر را در آغوش گيرند رحمت خدا آنان را فرا گيرد ، و چون يكديگر را در بر كشند و از آن جز خشنودى