سيد احمد تمجيد السلطان تفرشي حسينى
220
روزنامه اخبار مشروطيت و انقلاب ايران ( فارسى )
اهالى را به قوهء قهريه قلعوقمع نمايند و عين [ الدوله ] به حكومت تعيين شوند . جمعه 2 رجب ، 31 ژويه . جمعى از اهالى طهران به سفارت عثمانى براى استرداد مشروطيت و تأمين جانى و مالى رفتند . سهشنبه 6 رجب ، 4 اوت . سفير عثمانى با دولت همراهى كرده و متحصنين را از سفارت خارج ، او گفت اگر شما مشروطه مىخواهيد شاه اعلان كردهاند كه بعد از سه ماه مشروطيت برقرار خواهد شد ، و اگر تأمين مىخواهيد من به شما بليت تأمين مىدهم و آنها هم مجبورا خارج شدهاند . جمعه 9 رجب ، 7 اوت . جمعى از ملت از روز وقعهء مجلس به قلهك پناهنده شدهاند . دولت انگليس به آنها تأمين داده و از قلهك بيرون كردند . [ 273 ] شنبه دهم رجب ، 8 اوت . قبر سيد عبد الحميد كه اول شهيد راه مشروطيت بود [ و ] در مسجد جمعه دفن شده بود شبانه قزاق و ژاندارم قبر را شكافته و استخوانهاى سيد را درآوردند و روز ديگر بناى روضهخوانى را گذاشته و در سر منبر بناى بدگويى از مشروطه را گذاردند و كار به جايى رسيد از . . . « 1 » حجج اسلام عتبات هم توهين كردند و مردم در مسجد حاضر نشدند . و مقصود از اين روضهخوانى اين بود كه به هيأت اجتماع مردم بنويسند كه ما مشروطه نمىخواهيم . اين مسئله صورت نگشت و عموم مردم همراهى نكردند . سهشنبه 20 رجب ، 18 اوت . قاسم آقاى ميرنچه كه در وقعهء مجلس سركرده بود منصب امير تومانى گرفت و
--> ( 1 ) . يك كلمه ناخواناست .