سيد احمد تمجيد السلطان تفرشي حسينى
214
روزنامه اخبار مشروطيت و انقلاب ايران ( فارسى )
رو به مسجد و مجلس كردند . در شليك اول تمام دولتيها فرار كردند و توپها در وسط ميدان بىصاحبمنصب و توپچى ماند . ولى پس از مدتى دوباره جمع شده از پشت مجلس حمله كردند . باوجود اينكه اشخاصى كه در مجلس و مسجد و اين سه انجمن حاضر بودند بيش [ از ] پنجاه شصت نفر نبودند با كمال شجاعت از سه ربع قبل از دسته تا پنج [ و ] نيم از دسته گذشته سخت جنگيدند و تخمينا 286 تير توپ خالى شد و اغلب آنها شراپنل بود . در اولين وهلهء شليك خواهرزادهء ميرزا جهانگير خان مقتول شد و نزديك ظهر ملتىها مغلوب شدند . يعنى فشنگ و قورخانهشان تمام شده متوارى شدند . آقايان حجج اسلام و وكلا از در پشت مجلس بيرون آمدند كه در جايى پناهنده شوند . رسيدند به پارك حاجى امين الدوله و آنجا وارد شدند . فورا صاحب پارك هم با تلفون به نير الدوله اطلاع داده و ايشان هم به باغ شاه . در ضمن اينكه مىخواستند از پارك بروند در اين بين قزاقها يكدفعه دور پارك را احاطه نمودند و از دو طرف وارد باغ شدند . چند نفرى در باغ مخفى شدند و مابقى را در كمال وحشيگرى لخت نمودند و به ضرب شلاق و تفنگ به سر آن بيچارهها زدند و آن دو سيد محترم پيرمرد حجج اسلام را بيشتر از سايرين صدمه زدند و محاسن شريف آن دو بزرگوار را كندند و با آن حالت [ 266 ] افتضاح پاى برهنه آنها را جلو اسبها انداخته با كمال بىشرمى پاى پياده تا نزديك دروازهء بهجتآباد در فصل تابستان بردند و انواع اقسام فحاشى و بىاحترامىها نمودند و از آنجا سوار دورشكه نموده داخل باغ شاه كردند و در حين پياده نمودن الواطهاى باغ شاه دوباره ريختند به سر اين بيچارهها . مجددا ته تفنگ و شلاق بر اينها زده و مىخواستند آنها را بكشند و مدتى حجة الاسلام آقاى ميرزا سيد محمد را . . . « 1 » در مغلول نگاه داشتند پسران
--> ( 1 ) . دو سه كلمه ناخوانا .