سيد احمد تمجيد السلطان تفرشي حسينى

210

روزنامه اخبار مشروطيت و انقلاب ايران ( فارسى )

است و با وجود او نخواهد گذاشت كه اين اساس برقرار باشد و عزل او را مىخواهند و بعض مفتنين فرياد مىكنند برويم محمد على شاه [ را ] بكشيم و اين تحريك مردم بلاشك از همسايگان محترم است . و از اغلب ولايات و ايالات متواليا تلگراف مىآيد كه محمد على شاه را به سلطنت قبول نداريم . در تبريز و رشت اردوئى تشكيل [ داده ] مشغول‌اند كه به طهران بفرستند براى حفظ مجلس . ولى در مجلس هيچ‌يك از اين تلگرافات را انتشار ندادند . دولت اين‌دفعه تهيهء خود را از روى دستورالعمل صحيح ديده است . حاجى ميرزا حسن مجتهد را به عناوين مختلفه به آذربايجان فرستاده و سيد هاشم و ساير الواطهاى معمم با حاجى ميرزا حسن اتفاق نموده‌اند و شاه تلگرافى هم به حاجى ميرزا حسن و ساير معممين كرده كه ما ابدا با مجلس كارى نداريم . فقط بعضى اشخاص بىدين و مخربين مملكت [ را ] مىخواهيم تبعيد كنيم ، و آن اشخاص هم جواب دادند كه ما در فرمايشات ملوكانه همه قسم حاضريم و به واسطهء اين كار نفاق بزرگى در آذربايجان انداختند ، به قسمى كه آنها مشغول خودشان شدند . دوشنبه 15 جمادى الاول ، 13 ژوئن . « 1 » شاه در كمال سختى و استبداد با وكلا رفتار مىنمايند و به هيچ‌وجه آثار صلح آشكار نيست و در موقع ملاقات شاه با وكلا برعكس سابق با كمال بىاعتنايى رفتار مىنمايند و دوازده نفر را به اسم مفسد قلمداد نموده و جدا مىگويد وكلا آنها را بدهند و آنچه وكلا از راه قانون [ 261 ] صحبت مىكنند شاه جواب مستبدانه مىدهد و مىخواهد بر خلاف قانون اساسى وكلا را مجبور نمايند كه آن اشخاصى كه در مجلس متحصن‌اند تسليم شاه كنند . بعد از گفت‌وگوهاى زياد عاقبت‌الامر هشت نفر را جدا شاه مىخواهد تبعيد و تنبيه نمايد كه در واقع از اركان مشروطيت‌اند . وكلا جوابى به شاه نوشته كه

--> ( 1 ) . 13 جمادى الاول را هم در صفحهء قبل مطابق 13 ژوئن نوشته است .