سيد احمد تمجيد السلطان تفرشي حسينى

205

روزنامه اخبار مشروطيت و انقلاب ايران ( فارسى )

[ تحريكات سيد محمد يزدي ] چهارشنبه 5 ربيع الثانى ، 6 مه . نوكر آقا سيد محمد يزدى اعلانى به ديوارها مىچسباند از قول بابىها ، بدين مضمون كه اگر ما را مثل ساير اديان آزادى دادند فبها ، و الا همچنان‌كه مملكتمان را برهم زديم مشروطه كرديم بدتر از اينها هم خواهيم كرد . از مضمون اعلان واضحا آشكار مىشود كه تمام مطالب مشروطه را بابىها ترتيب داده‌اند و تمام وكلا بابى هستند . خلاصه نوكر را گرفته استنطاق كردند . جواب داد به تحريك سيد على بوده است . بعد از احضار آقا سيد على آقا و استنطاق معلوم شد كه آقا بىخبر بوده‌اند و تقصير به گردن سيد محمد برادرزادهء ايشان وارد آمده و سيد محمد را در عدليه زنجير كرده‌اند . [ استعفاي نظام السلطنه ] پنجشنبه 13 ربيع الثانى ، 14 مه به واسطهء عدم پيشرفت امور نظام السلطنه رئيس الوزراء و وزير داخله را وكلا مسئول قرار داده و ايشان مجبورا استعفا دادند . جمعه 14 ربيع الثانى ، 15 مه شاه دستخط مبنى بر مرحمت و همراهى به مشروطه به [ 255 ] مجلس فرستادند كه خيلى اسباب اميدوارى است ، اگر از خلوص نيت باشد .