سيد احمد تمجيد السلطان تفرشي حسينى
201
روزنامه اخبار مشروطيت و انقلاب ايران ( فارسى )
يك نفر از منجمين جهت [ 249 ] خود اطاق بلور تعبيه كرده و هواى اكسيژن جهت تنفس خود در موقع تصادف هاله « 1 » با زمين ذخيره كرده بود . مخصوصا آلمانىها و فرانسه و اطريش و بلژيكىها خيلى ترسيده بودند و اهل زمين را به كلى فنا و از اثر غاز گوگردى اين ذو ذنب و كثافت هواى خاك تمام اهل زمين را هلاك مىپنداشتند و در چين چند نفر از خوف مردهاند و يك نفر از دانشمندان اروپ خود را مسموم نموده كه اين تصادف و مصيبت و واقعهء بزرگ را نبيند . روز پنجشنبه نهم از بعد از ظهر انتهاى قرب ذو ذنب با افق اروپ بوده الى مغرب كه در اين مدت اصطكاك دم . . . « 2 » اروپ بوده و عبور مىكرده است و در افق آسيا و عبور آن در آتمسفر ما از نصفشب الى اول آفتاب بوده . تمام روى زمين از اين ذو ذنب در خوف و هراس بودهاند . ما ايرانىها چنين تصور خواهيم كرد كه اين كوميت در هواى اين قبيل خاك ما ظاهر و از براى ظهور او خيالات سعد و نحس مىكنيم و آن هم شامل اين يك مشت خاك مىدانيم و تصورات واهى و خيالات فاسد مىنماييم و مدت يك ماه و سه ماه از بروز اثرات او قرار مىدهيم . روز جمعه 23 جمادى الثانى 1328 ، يپرم خان و سردار بهادر پسر حاجى عليقلى خان كه به اردبيل جهت دفع شر اشرار رفته بودند با فتح و فيروزى وارد طهران [ 250 ] شدند و شصت نفر از رؤساى ايل را از قبيل امير عشاير و نصر الله خان يورتچى را همراه به طهران آوردند و چهل نفر هم در اردبيل پيش رشيد الملك كه حاجى صمد خان باشد گذاشتهاند و در قلعهء اردبيل محبوس هستند كه جملتان از رؤساى ايلات يكصد نفر دستگير شدهاند . ايلات اشيائى را كه از اردبيل به غارت برده بودند مشغول پس دادن هستند . الحمد للّه دفع اشرار اردبيل شد .
--> ( 1 ) . همان . ( 2 ) . يك كلمه ناخوانا .